آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی تجهیزات موجود در آزمایشگاه مرکزی تهران

 | تاریخ ارسال: 1401/8/24 | 
 
برای مشاهده اطلاعات هر دستگاه بر روی عنوان دستگاه مورد نظر کلیک نمایید.
 
SEM

 

میکروسکوپ الکترونی روبشی، ،Scanning Electron Microscope از جمله تجهیزاتی است که برای شناسایی و آنالیز مواد به‌کار می‌رود. میکروسکوپ الکترونی به‌دلیل استفاده از پرتو الکترون، حد تفکیک بسیار بالایی داشته و ثبت تصاویر بزرگنمایی شده با رزولوشن بالا را امکان‌پذیر می‌سازد. دستگاه SEM، امکان بررسی و آنالیز شیمیایی، بررسی ترکیب، ارزیابی کلی سطح شکست، تعیین مکانیزم شکست، خصوصیات سطح، تعیین اندازه دانه، تعیین ساختار متالوگرافی در نمونه های مختلف، ارزیابی چگونگی حضور فازهای مختلف در ساختار، بررسی ساختار پوشش ها، تریبولوژی و بررسی سایش، بررسی خوردگی، ارزیابی ذرات کانی‌ها و یا کنسانتره‌های معدنی و ریزساختار داخلی را در ابعاد میکرومتر و نانومتری فراهم آورده است.

وضعیت دستگاه: فعال

هزینه آزمون به ازای یک ساعت برابر جدول ذیل است.
هزینه برای دانشجویان
دانشگاه خوارزمی
هزینه برای دانشجویان
سایر مراکز
هزینه برای سایر مراکز
10,000,000(ریال) 10,000,000(ریال) 10,000,000(ریال)

هزینه پوشش دهی طلا (به ازای هر نمونه):
هزینه برای دانشجویان
دانشگاه خوارزمی
هزینه برای دانشجویان
سایر مراکز
هزینه برای سایر مراکز
850,000(ریال) 850,000(ریال) 850,000(ریال)

در صورت استاندارد بودن نمونه ها هزینه‌ای برای ثبت تصویر هر نمونه یک در یک 2.500.000 ریال می‌باشد.
جناب آقای رضا فرج زاده کارشناسی ارشد علوم زمین،کارشناس دستگاه های SEM ،DLS و AAS  می باشند.
ارتباط با کارشناس
 







     

GC/Mass

 
کروماتوگرافی گازی (GC) روش جداسازی انتخابی برای مولکول‌های آلی فرار و نیمه فرار مانند هیدروکربن‌ها، الکل‌ها، مواد آروماتیک و همچنین اسانس­‌های گیاهی، آفت‌کش‌ها، استروئیدها، اسیدهای چرب و هورمون‌ها است که باعث می‌شود این تکنیک آنالیزی در بسیاری از زمینه‌ها پر کاربرد باشد. هنگامی که کروماتوگرافی گازی با قدرت تشخیص طیف سنجی جرمی (MS) ترکیب می شود، می‌­تواند برای جداسازی مخلوط­‌های پیچیده، تعیین کمیت آنالیت­‌ها، شناسایی پیک‌­­های ناشناخته و ردیابی آلودگی­‌های ناچیز استفاده شود.
آنالیز GCMS با کروماتوگرافی گازی آغاز می شود، جایی که نمونه تبخیر شده و با استفاده از یک ستون مویین به اجزای مختلف آن جدا می‌­شود. همان­طور که اجزای مخلوط توسط گاز حامل بی اثر هلیوم به حرکت در می آیند، هر ترکیب بر اساس نقطه جوش و قطبیت خود در زمان متفاوتی از ستون شسته می شود.
هنگامی که اجزا از ستون GC خارج می شوند، توسط طیف سنج جرمی با استفاده از منبع الکترونی یا یونیزاسیون شیمیایی یونیزه شده و بسته به ماهیت ترکیب به چند بخش تخریب می‌­شوند. سپس مولکول‌ها و قطعات یونیزه شده به سمت آنالیزگر جرمی که اغلب یک چهار قطبی(quadrupole) است، شتاب می‌گیرند. در این قسمت یون‌ها بر اساس نسبت جرم به بار (m/z) متفاوت­شان جدا می­‌شوند. جمع‌آوری داده‌های GC-MS می‌تواند در حالت اسکن کامل، برای پوشش طیف وسیعی از نسبت‌های m/z، یا حالت نظارت بر یون انتخابی (SIM) برای جمع‌آوری داده‌ها برای جرم­‌های خاص مورد نظر انجام شود.
هنگامی که یک نمونه پیچیده توسط GC-MS جدا می‌شود، پیک‌های مختلفی در کروماتوگرام گازی ایجاد می­شود و هر پیک، طیف جرمی منحصر به فردی را ایجاد می‌کند که برای شناسایی ترکیب استفاده می‌شود. با استفاده از کتابخانه‌های جرمی موجود ، ترکیبات ناشناخته و آنالیت های هدف را می‌توان شناسایی و تعیین کرد.
شرایط پذیرش نمونه:
  • نمونه فرار یا نیمه فرار بوده یا امکان تهیه مشتق فرار داشته باشد.
  • نمونه فاقد آب، اسید و ترکیبات خوردنده یا اکسنده باشد.
  • از ماهیت نمونه خود اطلاع کافی داشته باشید.
  • در صورت نیاز به آماده‌­سازی (انحلال، استخراج، مشتق­سازی و ...) ارائه روش کار به عهده خود شما بود و هزینه آن جداگانه محاسبه می­‌شود.
  • کروماتوگرفی گازی مناسب نمونه­‌های معدنی نیست.
  • نتیجه نهایی به صورت شناسایی ترکیبات جداسازی شده در نمونه و ترکیب درصد کلی به صورت نیمه کمی گزارش می‌­شود. در صورت تمایل به آنالیز کمی، تهیه استاندارد به عهده خود شماست.
  • اسانس گیاهی با عصاره گیاهی کاملا متفاوت است. شناسایی اغلب اجزا اسانس­­‌ها با GCMS امکان­پذیر است در حالی که برای اغلب ترکیبات مهم عصاره ها امکان آنالیز GC وجود ندارند.

وضعیت دستگاه: فعال

دستگاه شرح خدمت  هزینه (ریال)
دانشجویان دانشگاه خوارزمی  دانشجویان سایر
دانشگاه ها
سایر
مراکز
GC-MC آنالیز کیفی: تعیین جرم مولکولی و شکست های حاصل شناسایی اجزا با تعیین درصد اندازه گیری مقادیر بسیار کم در نمونه  3.500.000 4.000.000 6.000.000
آنالیز کمی: هزینه منحنی کالیبراسیون جداگانه محاسبه می شود هزینه منحنی کالیبراسیون با سه نقطه:توافقی
سرکار خانم خدیجه اشجعی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه از دانشگاه خواجه نصیر کارشناس کروماتوگرافی ( GCMS، HPLC، IC)؛ آماده سازی؛ هضم ماکروویو آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی است.
 ارتباط با کارشناس
 


IC

 
کروماتوگرافی یونی (یا کروماتوگرافی تبادل یونی) یون‌­ها و مولکول‌­های قطبی را بر اساس تمایل آن­ها به رزین تبادل یونی جدا می­‌کند. این روش تقریبا برای هر نوع مولکول باردار از جمله آنیون­‌ها و کاتیون­‌های معدنی، پروتئین­‌های بزرگ، نوکلئوتیدهای کوچک و اسیدهای آمینه موثر است.
دو نوع کروماتوگرافی یونی، تبادل آنیونی و تبادل کاتیونی وجود دارد. کروماتوگرافی تبادل کاتیونی زمانی استفاده می‌شود که مولکول مورد نظر بار مثبت داشته باشد. در این نوع کروماتوگرافی، فاز ساکن دارای بار منفی است و مولکول‌هایی با بار مثبت به سمت آن جذب می­شوند. کروماتوگرافی تبادل آنیونی زمانی است که فاز ساکن دارای بار مثبت است و مولکول های دارای بار منفی به سمت آن جذب می‌­شوند.
شرایط پذیرش نمونه:
  • آزمایشگاه مرکزی به علت محدودیت ستون، تنها قادر به آنالیز آنایون­‌ها و کاتیون­‌های متداول محلول در آب می­‌باشد.
  • آنالیز پروتئین، آمینواسید، دارو و ... در این مرکز انجام نمی­‌شود.
  • هزینه آنالیز آنیونی و کاتیونی جداگانه محاسبه می‌­شود.
  • میزان هدایت و pH نمونه پیش از پذیرش باید اعلام شده و نمونه نباید محتوی آلی بالایی داشته باشد.
  • آنالیز شورابه و هر نمونه ای با pH و EC خارج از محدوده، تنها در صورت رقیق­ سازی امکان­پذیر است.
  • در صورت نیاز به رقیق‌­سازی نمونه، بروز خطای ناشی از اعمال ضریب رقت اجتناب­ ناپذیر بوده و آزمایشگاه مسئولیتی در این زمینه نمی‌­پذیرد.
 
Sulfate Phosphate Nitrate Bromide Nitrite Chloride Fluoride Anions
---- Magnesium Calcium Potassium Ammonium Sodium Lithium Cations
 

وضعیت دستگاه: فعال

دستگاه شرح خدمت هزینه(ریال)
دانشجویان دانشگاه خوارزمی دانشجویان سایر مراکز سایر   مراکز
IC اندازه‌گیری آنیون‌های محلول 2.000.000 2.500.000 3.500.000
اندازه‌گیری کاتیون‌های محلول 2.000.000 2.500.000 3.500.000
سرکار خانم خدیجه اشجعی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه از دانشگاه خواجه نصیر کارشناس کروماتوگرافی ( GCMS، HPLC، IC)؛ آماده سازی؛ هضم ماکروویو آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی است.
 ارتباط با کارشناس
 


AAS-Flame

 
اسپکتروسکوپی جذب اتمی، AAS، روشی برای شناسایی و اندازه‌گیری عناصر شیمیایی مختلف است. تعیین کمی عناصر موجود در نمونه‌های محیطی، با اندازه گیری تابش جذب شده توسط عناصر شیمیایی مورد نظر انجام می‌شود. غلظت عناصر بر اساس قانون Beer-Lambert محاسبه می‌شود. اسپکتروسکوپی جذب اتمی شعله (Flame Atomic Absorption) در بسیاری از تجزیه و تحلیل‌های زیست محیطی، زمین شناسی و معدن، محصولات غذایی، کشاورزی، پزشکی، داروسازی و … کاربرد دارد. دستگاه آنالیز جذب اتمی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی قادر به آنالیز فلزات سنگین طبق جدول ذیل می‌باشد.
لیست عناصر قابل اندازه گیری
ردیف نام عنصر ردیف نام عنصر ردیف نام عنصر ردیف نام عنصر
۱ Ba(باریم) ۵ Sr(استرانسیم) ۹ Co(کبالت) ۱۳ Ni(نیکل)
۲ V(وانادیم) ۶ Au(طلا) ۱۰ Cr(کرم) ۱۴ Ti(تیتانیم)
۳ W(تنگستن) ۷ Cd(کادمیم) ۱۱ Fe(آهن) ۱۵ Cu(مس)
۴ Zn(روی) ۸ Sb(آنتیموان) ۱۲ Mn(منگنز) ۱۶ Pb(سرب)

وضعیت دستگاه: فعال

 
قیمت مصوب: برای شناسی هر عنصر 7۰ هزار تومان از دانشجویان اخذ می گردد.
هزینه برای دانشجویان
دانشگاه خوارزمی
هزینه برای دانشجویان
سایر مراکز
هزینه برای سایر مراکز
700,000(ریال) 750,000(ریال) 800,000(ریال)

این آزمایشگاه تخفیفات لبزنت اعمال می‌گردد.
جناب آقا رضا فرج زاده کارشناسی ارشد علوم زمین، کارشناس دستگاه AAS آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی است.
ارتباط با کارشناس
 
 


AAS-GF

 
 


DLS

 
روشی غیرمخرب و سریع برای تعیین اندازه ذرات در محدوده چند نانومتر تا میکرومتر است که یکی از ارمغان های پیشرفت تکنولوژی برای علوم مختلف است. پراکندگی دینامیکی نور (Dynamic Light Scattering) که به اختصار DLS می‌نامیم، قادر است میزان توزیع اندازه ذرات را به صورت سریع، ساده و بدون نیاز به آماده سازی پیچیده تعیین کند. با به‌کار بردن تکنولوژی منحصر به‌ فرد در دستگاه DLS می‌توان این پارامترها را در دامنه وسیعی از غلظت‌ها اندازه‌گیری کرد. نمونه‌هایی که این دستگاه قادر به آنالیز آن‌ها است باید در حالت کلوئیدی، سوسپانسیون یا امولسیون باشند. از خصوصیات بارز این دستگاه، اندازه‌گیری‌های تکرارپذیر و دقیق با کنترل دقیق دما است. این دستگاه علاوه بر توانایی تعیین اندازه ذرات (Particle size) قادر است دو پارامتر بنیادی پتانسیل زتا (Zeta potential) و وزن ملکولی (Molecular weight) را نیز بدست آورد.
وضعیت دستگاه: فعال
نام دستگاه
/ آنالیز
هزینه آنالیز( ریال)
     شرح خدمت         دانشجویان دانشگاه  
          خوارزمی  
  دانشجویان سایر  
      دانشگاه‌ها  
    سایر‌ مراکز  
nanotrac wave II
DLS/
تعیین اندازه ذرات 1.500.000(ریال) 1.600.000(ریال) 1.700.000(ریال)
تعیین پتاسیل زتا 1.000.000(ریال) 1.100.000(ریال) 1.200.000(ریال)
تعیین وزن مولکولی 2.000.000(ریال) 2.200.000(ریال) 2.500.000(ریال)
جناب آقا رضا فرج زاده کارشناسی ارشد علوم زمین، کارشناس دستگاه DLS  می باشد.

ارتباط با کارشناس
 


AFM

 
آنالیز میکروسکوپ نیروی اتمی، (Atomic Force Microscope (AFM، نوعی میکروسکوپ روبشی با توانایی تصویربرداری سه بعدی از پستی بلندی‌های سطح (توپوگرافی سطحی) نمونه است که به‌خصوص در حوزه نانوساختارها مورد توجه است. این روش در مقایسه با آنالیز SEM، داری توانایی بیشتری در تعیین زبری سطوح  نانومتری است. از کاربرد‌های دیگر آنالیز AFM، اندازه‌گیری ضخامت پوشش‌های نانومتری است. این میکروسکوپ توانایی تصویر برداری از کلیه سطوح از جمله سطوح غیر رسانا را نیز دارد و در دو حالت تماسی و غیر تماسی تصویر برداری می‌کند، در نتیجه برای درک ساختار سطحی یک نمونه توده‌ای نانوساختار مانند غشاها، لایه های نازک، قطعات الکتریکی لیتوگرافی شده، انجام آنالیز AFM بسیار تکنیک مناسبی است.

وضعیت دستگاه: فعال

       هزینه برای دانشجویان     
دانشگاه خوارزمی
      هزینه برای دانشجویان     
سایر مراکز
     هزینه برای سایر مراکز    
۱,۸۰۰,۰۰۰(ریال) ۲,۲۰۰,۰۰۰(ریال) ۲,۲۰۰,۰۰۰(ریال)
جناب آقای رضا فرج زاده کارشناسی ارشد علوم زمین می باشند.
ارتباط با کارشناس
 


BET

 
در روش BET یک لایه کامل از مولکول‌های ماده جذب شونده روی سطح بوجود می‌آید. با دانستن ضخامت متوسط یک مولکول می‌توان سطحی که یک مولکول اشغال می‌کند را محاسبه نمود و براساس میزان ماده جذب شده، مساحت سطح کل نمونه را اندازه‌گیری کرد. این سیستم بر اساس تئوری BET  و همچنین مقادیر اندازه‌گیری شده جذب و واجذب ماده می‌تواند سطح ویژه، قطر ،حجم و توزیع سایز حفره‌های ماده را محاسبه نماید.
کاربرد:
آنالیز تعیین سطح ویژه مواد، آنالیز قطر منافذ، مساحت سطح، حجم منافذ و توزیع اندازه منافذ نانو لوله های کربنی، آنالیز تخمین تک نقطه ای سطح ویژه کاتالیست خودرو و پایه کاتالیست به روش جذب سطحی نیتروژن، آنالیز قطر منافذ، مساحت سطح، حجم منافذ و توزیع اندازه منافذ کاتالیست، آنالیز حجم سطح و اندازه حفره کاتالیست ها با دستگاه BET، اندازه گیری سطح ویژه، هم‌دمای، جذب و دفع و توزیع اندازه حفره های کربن فعال با BET ، آنالیز سطح لایه های سیلیکاتی و سلیکا هیدراته با دستگاه BET، در روش BET یک لایه کامل از مولکول‌های ماده جذب شونده روی سطح بوجود می‌آید. با دانستن ضخامت متوسط یک مولکول می‌توان سطحی که یک مولکول اشغال می‌کند را محاسبه نمود و براساس میزان ماده جذب شده، مساحت سطح کل نمونه را اندازه‌گیری کرد. این سیستم بر اساس تئوری BET و همچنین مقادیر اندازه‌گیری شده جذب و واجذب ماده می‌تواند سطح ویژه، قطر ،حجم و توزیع سایز حفره‌های ماده را محاسبه نماید.
کاربرد:
آنالیز تعیین سطح ویژه مواد، آنالیز قطر منافذ، مساحت سطح، حجم منافذ و توزیع اندازه منافذ نانو لوله های کربنی، آنالیز تخمین تک نقطه ای سطح ویژه کاتالیست خودرو و پایه، کاتالیست به روش جذب سطحی نیتروژن، آنالیز قطر منافذ، مساحت سطح، حجم منافذ و توزیع اندازه منافذ کاتالیست، آنالیز حجم سطح و اندازه حفره کاتالیست ها با دستگاه  BET

وضعیت دستگاه: غیرفعال

قیمت برای دانشجویان
دانشگاه خوارزمی
قیمت برای دانشجویان
سایر مراکز
قیمت برای سایر مراکز
4,000,000(ریال) 4,000,000(ریال) 4,000,000(ریال)
جناب آقای ابراهیم نادری، کارشناس دستگاه BET هستند.
ارتباط با کارشناس
 


Microwave Digestion

 
هضم مایکروویو از تکنیک­­های متداولی است که برای حل کردن فلزات و فلزات سنگین در حضور مواد آلی یا در ماتریس­هایی مانند سنگ و خاک،  پیش از آنالیز توسط پلاسمای جفت شده القایی (ICP MS or OES)، جذب یا نشر اتمی (Atomic Absorption or Emission) استفاده می‌شود. این روش معمولا با قرار دادن نمونه در معرض مخلوطی از چند اسید قوی و مواد اکسنده در یک ظرف در بسته تفلونی و افزایش فشار و دما از طریق تابش مایکروویو انجام می شود. این افزایش دما و فشار محیط نمونه، همراه با pH پایین، هم سرعت تجزیه حرارتی نمونه و هم حلالیت فلزات و فلزات سنگین در محلول را افزایش می دهد. هنگامی که فلزات و فلزات سنگین به صورت محلول در آمدند، می‌­توان نمونه را از طریق تکنیک­های آنالیز عنصری تعیین کرد.

وضعیت دستگاه: فعال

هزینه نهایی با توجه به نمونه و روش تعیین می شود.
تا پنج نمونه از 2.000.000 ریال
بیش از پنج نمونه از 1.200.000 ریال
سرکار خانم خدیجه اشجعی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه از دانشگاه خواجه نصیر کارشناس کروماتوگرافی ( GCMS، HPLC، IC)؛ آماده سازی؛ هضم ماکروویو آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی است.
 ارتباط با کارشناس
 


سانتریفیوژ

 
سانتریفیوژ دستگاهی است که با استفاده از نیروی گریز از مرکز، اجزای یک محلول با چگالی­های را از هم جدا می کند. دستگاه موجود در این آزمایشگاه  دارای دو روتور برای فالکون­‌های ۱۵ و ۵۰ میلی­لیتر و بیشترین سرعت ۱۰۰۰۰ دور بر دقیقه برای فالکون ۵۰ و ۱۲۰۰۰ دور بر دقیقه برای فالکون ۱۵ می­باشد.

وضعیت دستگاه: فعال

هزینه استفاده از سانتریفیوژ به ازای هر پانزده دقیقه 350.000 ریال برای دانشجویان است.
 


پتانسیواستات

 
الکتروشیمی شاخه ­ای از شیمی است که وابسته به اثرات الکتریکی و شیمیایی می­ باشد. بخش بزرگی از این شاخه در رابطه با مطالعه تغییرات شیمیایی بوجود آمده در اثر عبور جریان الکتریکی و نیز ایجاد جریان الکتریکی توسط واکنش‌­های شیمیایی بحث می­‌نماید. در سیستم­ های الکتروشیمیایی، یک محرک به سیستم اعمال و پاسخ آن بررسی می‌­شود. تفاوت اساسی سیستم­‌های مختلف الکتروشیمی در نوع محرک و پاسخ سیستم می­‌باشد. در تست الکتروشیمی، محرک­ های مختلفی به سیستم اعمال و کمیت‌های الکتریکی نظیر شدت جریان، پتانسیل و مقدار بار منتقل شده، به منزله پاسخ سیستم در نظر گرفته می‌شوند و در نهایت بین این کمیت­‌ها با پارامتر­های شیمیایی، ارتباط برقرار می‌­گردد. واکنش­ های الکتروشیمیایی، فرایند­هایی را شامل می شود که در طی آن­ها مبادله الکترون در سطح مشترک الکترود و محلول انجام می‌­پذیرد. الکترودها در جریان واکنش‌­های الکتروشیمیایی الکترون از دست داده و یا الکترون می­‌گیرند. بنابراین، ماهیت سطح آن­ها در اغلب موارد نقش مهمی در چگونگی انجام واکنش‌های الکتروشیمیایی دارد. آزمون‌های الکتروشیمی از جمله مهم ترین و پرکاربردترین روش‌ها برای اندازه گیری و شناسایی اجزای تشکیل دهنده ترکیبات هستند. پتانسیواستات یکی از د‌ستگاه‌های بسیار کاربرد‌ی د‌ر الکتروشیمی می‌باشد. از مزیت‌های این دستگاه می‌توان به پاسخ سریع، حساسیت نسبتا بالا، سادگی و قابلیت اطمینان بالای آن­ اشاره کرد.

وضعیت دستگاه: فعال

هزینه‌ی این آزمون به ازی هر یک ساعت، ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال است.
 


همزن التراسونیک

 
دستگاه های هموژنایزر التراسونیک یا التراسونیک پروبی جهت هموزنایز کردن مواد جامد (پودر یا گرانول) در محیطهای محلول (بویژه آبی) استفاده می شوند. مشخصات دستگاه به شرح ذیل است:
حداکثر توان ۴۰۰ وات
حدانقل توان ۱ وات
بسامد موج ۲۰ کیلو‌هرتز
حداقل مقدار نمونه ۱۰ میلی لیتر

وضعیت دستگاه: فعال

هزینه هر بار استفاده 15.000 هزار تومان می‌باشد.
 


آون

 

آون‌های آزمایشگاهی در انواع مختلف در شیمی، زیست شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنها برای خشک کردن تجهیزات و ظروف بعد از شستو استفاده می‌شود. بیشترین دمای این دستگاه ۳۰۰ درجه سانتیگراد است. 

وضعیت دستگاه: فعال

قیمت برای دانشجویان دانشگاه خوارزمی دانشجویان سایر مراکز شرکت ها و اشخاص حقیقی
oven به ازای هر ساعت
400.000 ریال
به ازای هر ساعت
500.000 ریال
به ازای هر ساعت
500.000 ریال
  





CAPTCHA
دفعات مشاهده: 4120 بار   |   دفعات چاپ: 82 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر